[bedenk een titel]

scoren in Google

Wil jij meer lezers voor je blog? Lees dan deze 5 SEO-tips om jouw blog hoger te krijgen in Google. Het zijn supersimpele manieren die elke blogger kan uitvoeren en die een enorme krachtige basis leggen om gevonden te worden via Google.

Uiteraard vertellen deze 5 stappen niet het hele verhaal van scoren in Google, maar je bouwt hiermee wel een stevig fundament dat in sommige gevallen zelfs al genoeg is om op pagina 1 te komen (serieus, het is mij ook gelukt met deze 5 stappen).

En ze zijn zo eenvoudig om uit te voeren, dat het te onnozel is om ze niet toe te passen. Dus lees ze, onthoud ze en maak het tot een standaard onderdeel bij het schrijven van je blog.

Kleine moeite, groot bereik.

Aan de slag:

1 – Voeg een plaatje toe

Plaatjes maken een blog niet alleen aantrekkelijker, ze zorgen er ook voor dat jouw blog hoger gaat scoren in Google. SEO-expert Brian Dean heeft dat eens onderzocht. Uit analyse van 1 miljoen blogs merkte hij op dat blogs met minimaal 1 plaatje hoger scoorden in Google dan blogs zonder plaatje.

Hij zag hierbij overigens geen lineair verband. Meer plaatjes laten jouw blog dus niet nog hoger scoren. Maar wie zijn blog wil optimaliseren voor Google, doet er dus verstandig aan om er in elk geval één plaatje in te zetten. (te veel plaatjes maken jouw blog ook traag, dus ik zou er sowieso niet mee smijten)

Hoe je aan goede plaatjes komt, leg ik uit in deze blog over plaatjes.

2 – Zet je zoekterm op de juiste plaatsen

Als je wilt dat jouw blog gevonden wordt op een bepaalde zoekterm, dan moet je die zoekterm natuurlijk wel in je blog verwerken. Lukraak die zoekterm noemen, is niet de beste optie en kan zelfs schadelijk zijn voor jouw positie in Google (Google kan dat als spam beschouwen). Zet je zoekterm in elk geval op deze plekken neer:

  • URL
  • Titel
  • Eerste alinea
  • Laatste alinea
  • Als ALT-tekst bij jouw plaatje (zo doe je dat)
  • Nog 2 a 3 keer extra in je tekst (beetje verspreid).

Zo doe je al meer dan de gemiddelde blogger en geef je aan Google een duidelijk signaal dat jouw blog over deze zoekterm (en dus zoekvraag van een potentiële klant) gaat.

3 – Maak gebruik van <h1> en <h2>

In vorige punt zei ik dat je jouw zoekterm in de titel moet zetten. Maar dat heeft alleen waarde als je titel ook in de zogeheten HTML-code <h1> staat. Google beschouwt namelijk de <h1>-code als de titel van je blog.

Maak je gebruik van een standaard-theme van WordPress, dan is dat meestal vanzelf al ingesteld. Maar het kan geen kwaad om het even te checken. Dat doe je bijvoorbeeld op deze manier in de browser Chrome en Firefox:


Voor tussenkopjes is het verstandig om gebruik te maken van de code <h2> en dat controleer je op dezelfde manier.

Voor SEO is het slim om jouw zoekterm ook een keertje in de tussenkop te verwerken.

Staan jouw kop en tussenkop niet in de goede code, raadpleeg dan even je webmaster (of je handige neefje 🙂 )

4 – Maak een eigen metadescription

De metadescription is misschien wel het meest verwaarloosde onderdeel op internet. De metadescription is de korte beschrijving die je ziet onder de resultaten in Google.

Voorbeeld van resultaat in Google met pakkende metadescription (deze blog staat op nummer 1 in Google)

Als je zelf geen metadescription maakt, zal Google zelf wat knippen en plakken uit jouw blog, gevolgd door 3 puntjes. Maar dat ziet er vaak niet uit.

Belangrijk is om daar zelf een pakkende tekst neer te zetten. Waarom is dat zo belangrijk:

  • In deze tekst kun je de Google-gebruiker aansporen om jouw blog te gaan lezen. Het werkt als een soort ondertitel
  • Hoe meer mensen vanuit Google op jouw blog klikken, hoe hoger jij weer gaat scoren
  • Als je jouw zoekterm neerzet in deze metadescription dan maakt Google die vetgedrukt in de resultaten, waardoor gebruikers nóg sneller geneigd zijn om door te klikken.
  • Bijna niemand doet het. Dus jij valt eerder op!

Lees hier hoe je een goede metadescription maakt.

5 – Maak je blog vindbaar

Je wilt dat jouw blog gevonden wordt in Google, maar daarvoor moet je hem wel eerst goed vindbaar maken voor de robots van Google. Dat doe je onder meer door linkjes te leggen naar jouw blog.

Die robot loopt immers over alle websites heen als een dronken spin die op elk linkje klikt dat ie tegenkomt. Hoe meer linkjes er naar jouw blogartikel liggen, hoe groter de kans dat ie hem tegenkomt.

De makkelijkste linkjes zijn de

Interne links – Dit zijn de linkjes die jij zelf op jouw blog plaatst. Die heb je dus zelf in de hand. Zorg er dus in elk geval voor dat jouw blogartikel goed gevonden wordt vanaf andere plekken op jouw site. Linkjes kun je leggen:

  • Vanuit jouw homepage
  • Vanuit een ander blogartikel
  • Vanuit de navigatie in de kantlijn (bijvoorbeeld de ‘best gelezen blogs’)

Kijk maar eens hoe ik interne linkjes gelegd hebt vanuit deze blog naar andere blogs op Blogkracht. Met deze links help ik die andere blogs dus weer.

Nog krachtiger is het als je linkjes krijgt via:

Externe links – Dit zijn de linkjes die andere websites naar jouw blogartikel leggen. Google vindt dat erg positief, want ziet deze linkjes als een waardering van jouw blog, waardoor hij jouw blog hoger zal laten scoren. Nadeel van externe links is dat je het minder in de hand hebt. Andere website-eigenaren moeten immers die link naar jou leggen.

Meer over linkjes vind je in dit artikel over linkjes naar je blog. Ook in mijn online training vertel ik er nog veel meer over.

Bekijk hier de Gratis Training ‘Scoren in Google’

Makkelijk toch? Deze 5 punten kan iedere blogger uitvoeren zonder veel technische kennis over Google te hebben. Jouw blog gaat niet meteen op nummer 1 van Google komen (misschien wel trouwens, als je over een specifieke zoekterm blogt) maar je legt wel een enorm krachtige basis. Als je vervolgens verder aan de slag gaat met Google, heb je de belangrijkste voorwaarden al geschapen.

Doe deze stappen dus altijd als je een blog schrijft die je hoog wilt hebben in Google. Je doet zo vaak al meer dan je concurrenten.

Laat me je helpen!

Welke zoektermen zijn voor jouw business belangrijk? Waar zou jij op gevonden willen worden? Noem in de comments hieronder de allerbelangrijkste (maximaal 3) en ik zal eens met je meedenken of dat een geschikte term is en of je hem nog kunt aanscherpen. Ik ben benieuwd!