Waarom je oude blogs regelmatig moet updaten (o.a. voor Google)

oude blogs oude computer

[hier komt jouw inleiding]

1 – Gedateerde informatie updaten

Het ligt natuurlijk aan de business waarin je werkzaam bent, maar in heel veel gevallen raakt informatie gedateerd. Zeker in het werkveld van SEO, waar ik veel over blog, vinden regelmatig aanpassingen plaats, waardoor oude informatie niet meer klopt. Vandaar dat ik regelmatig wat moet aanpassen.

Zo moest ik deze blog over de lengte van een meta-description alweer na een half jaar aanpassen.

Maar ook bepaalde cijfers kunnen achterhaald raken. Zo paste ik laatst nog mijn blog over blog promoten aan, omdat die oude cijfers over Facebook-bereik bevatte.

2 – Nieuwe inzichten toevoegen

Naast het verwijderen en aanpassen van gedateerde informatie, kan het soms ook nodig zijn om je blog aan te passen met totaal nieuwe informatie. Denk aan nieuwe onderzoeken die jouw verhaal ondersteunen of aan nieuwe inzichten die je zelf hebt opgedaan. Ondernemen is een continu proces en je zult als het goed is steeds weer bijleren.

Zo kwam ik onlangs een mooie directory tegen van plekken op internet waar je rechtenvrije plaatjes kunt vinden. Die moest ik natuurlijk wel even toevoegen aan mijn oude blog over plaatjes.

3 – Google houdt van aanpassingen

Vaak wordt mij gevraagd of je nog wel in oude blogs moet gaan rommelen en of dat niet slecht is voor Google. Integendeel. Google houdt namelijk van blogs die van goede kwaliteit zijn.

Dus als jij regelmatig jouw blogs aanpast en verbetert met nieuwe inzichten en actuele informatie, dan ziet Google dat alleen maar als positief. Het baat jouw positie in de rankings eerder dan dat dit het schaadt.

4 – Mensen zoeken op recente blogs

Vergeet ook niet dat mensen in Google heel vaak zoeken op recente blogs. Ik doe dat zelf ook vaak, zeker bij zoekvragen die heel periodegevoelig zijn. Als ik bijvoorbeeld wil weten wat de gewenste afmetingen zijn voor een Facebook-plaatje. Dat soort informatie verandert regelmatig, dus dan zet ik het zoekfilter in Google op ‘Afgelopen jaar’ of soms zelfs op ‘Afgelopen maand’.

Het is om die reden dan ook verstandig om de datum van je blog aan te passen, nadat je hem geactualiseerd hebt. Google ziet hem dan weer als een fris nieuw artikel waardoor hij ook getoond wordt als mensen op recente datum zoeken.

5 – Jouw blog valt meer op

Als je je datum aanpast, zal niet alleen Google hem weer als vers beoordelen, ook in jouw eigen blogoverzicht komt hij weer bovenaan te staan (als die op datum is geordend, maar dat is doorgaans het geval).

Je brengt die blog ook daardoor weer extra onder de aandacht van je bezoekers die op jouw blogoverzicht kijken. Zeker bij nieuwe bezoekers is de kans groot dat ze hem nog niet eerder gezien hadden.

6 – Nieuwe links plaatsen

Over de waarde van interne links heb ik al het nodige geschreven. Die maken jouw hele site een stuk krachtiger. Maar vooral bij oude blogs had je destijds vaak nog niet veel andere blogs om naar te verwijzen. Omdat die er simpelweg nog niet waren. Wellicht dat je ná het publiceren van die oude blog inmiddels wel nieuwe blogs gemaakt hebt die een verwijzing hadden kunnen krijgen vanuit die blog.

Ook om die reden is het dus slim om af en toe naar je oude blogs te kijken. Dan kun je die links alsnog toevoegen, waardoor zowel die oude blog als die nieuwe blog extra waarde krijgen.

Wat doe je met de oude datum?

Zoals gezegd is het slim om de publicatiedatum van je blog op het heden te zetten als je je blog actualiseert. Zelf vind ik het dan altijd wel jammer dat het dan lijkt alsof ik die blog pas net geschreven heb. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik pas nu voor het eerst over dit onderwerp blog. Lezers mochten denken dat ik een beetje achter de ontwikkelingen aanhobbel. Dat wil ik natuurlijk niet! 🙂

Daarom zet ik altijd onderaan mijn blog dat ik deze blog al eerder geschreven heb en later geactualiseerd. Ik zeg dan vaak iets in de trant van:

Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 25 maart 2016 en werd op 4 september 2018 geactualiseerd met nieuwe informatie over het plaatsen van een plaatje in je blog.

Het leuke bijkomende voordeel hiervan is dat je nog een keer aan het einde van je blog je belangrijkste zoekterm (in dit geval ‘plaatje blog’) kunt laten vallen op een logische en niet gekunstelde manier.

Zo maak je je blog weer net even een tikkie geschikter voor een hogere plek in Google. Al moet je daar de waarde niet van overschatten. Het belangrijkste is dat je gewoon meer waarde biedt aan de lezer. En dat waardeert Google wel degelijk.